Hoe verzorg en stek ik mijn planten? Deel 1


 
Groene vingers, die heb ik wel. Of beter gezegd, die heb ik gekregen. Een paar jaar geleden was de enige plant die ik een huis had een afdankertje van mijn grootmoeder, een sprietig geval met meer bruine dan groene bladeren. Ondertussen kan bij mij thuis niet meer langs de planten kijken, ik heb er zo'n 20-tal, stekjes not included. Dat wil nochtans niet zeggen dat er bij mij nooit meer een plant sterft! Ik waag me ondertussen aan de planten die iets meer zorg en onderhoud nodig hebben, en dat is helaas niet altijd een succes. FIY, het afdankertje heeft het ook niet overleefd... Maar de planten die er wel nog staan, doen het erg goed en ik vind het zalig om er mee bezig te zijn. Ik maak regelmatig stekjes en deel ze uit aan vrienden of collega's.

Ik laat je in deze blog 6 kamerplanten zien die weinig onderhoud nodig hebben en die je makkelijk kan stekken.


1. Monstera Deliciosa

De Monstera Deliciosa of gatenplant is een kamerplant die zeer gemakkelijk is in onderhoud. Zelfs een échte plantenkiller moet hard zijn best doen om deze plant te doden. Deze jungleplant kan flink groeien, een mosstok waar hij tegenop kan klimmen is dus handig. Hoe meer licht de plant krijgt, hoe meer gaten er in de nieuwe bladeren zullen zitten.

Onderhoud: regelmatig niet te grote hoeveelheden water geven. De bladeren regelmatig sproeien, anders vangen ze te veel stof en dit is nefast voor de plant. Hij staat liever niet in de volle zon.

Stekken: deze plant maakt luchtwortels (bruine dunne stengels onder een stengel). Snij de stengel door net onder een luchtwortel en een blad. Laat een tijd op water staan tot de wortels 10-20cm lang zijn.






2. Monstera Obliqua




Deze mini gatenplant, ook wel monkey mask genoemd, is familie van de Deliciosa die hierboven beschreven staat. Doordat de bladeren minder groot zijn, kan deze ook perfect dienen als hangplant of klimplant. In de lente en zomer maakt hij wekelijks nieuwe bladeren.

Onderhoud: idem als boven. Deze planten kunnen op het noorden staan. Houd de grond licht vochtig maar zorg dat er  geen overtollig water op de schotel blijft staan. Vergeet niet regelmatig te sproeien.

Stekken: ook deze plant maakt luchtwortels. Op de foto rechts zie je duidelijk de korte uitsteeksels bij iedere nieuwe stengel. Snij af net onder een luchtwortel en zet op water om te wortelen.

3. Epipremnum Aureum

Deze plant wordt ook wel Scindapsus genoemd. Er bestaan verschillende varianten. Ik heb twee verschillende soorten: deze Marble Queen en de Pictus (zie beneden). Dit zijn heel mooie en makkelijk te onderhouden hangplanten!

Onderhoud: geef ze kleine beetjes water per keer en zorg ervoor dat de grond altijd licht vochtig blijft. Zoek een plekje met veel indirect licht. Als je een plant hebt met een bonte tekening heeft die doorgaans meer licht nodig. Af en toe sproeien want ze houdt niet van droge lucht.

Stekken: bij de Epipremnum groeit er tegenover elk blad een luchtwortel. Je kan de stengel afknippen vlak achter de luchtwortel en deze rechtstreeks in de grond zetten of eerst laten wortelen op water.








4. Epipremnum Pictus


Deze leukerd is familie van de Marble Queen hierboven. Ik merk dat hij wat gevoeliger is voor direct zonlicht. Een plek in de schaduw of halfschaduw mag dus zeker bij deze plant. Dit zijn een van de beste luchtzuiverende planten, ideaal dus in bv. de slaapkamer.

Onderhoud: idem als bij de Marble Queen. Kleine beetjes water per keer. In de winter geef ik maximum één keer per week water, in de zomer is dat minimum 2 keer per week.

Stekken: ga op dezelfde manier te werk als bij de Marble Queen :)










5. Graslelie


Als er één plant is die makkelijk is in onderhoud en makkelijk om te stekken, dan is het zonder twijfel de graslelie, beter bekend als de sprietplant of spider plant. Ik heb hem zelf ooit gekocht als klein sierplantje maar binnen een aantal maanden was hij niet meer te kennen! Als je hem verpot naar een grotere pot, zal de plant ook heel snel meegroeien. De mijne heeft voorlopig besloten tevreden te zijn met deze grootte.

Onderhoud: deze plant heeft één keer per week water nodig, maar het is geen ramp als je dat een keertje vergeet. Je kan duidelijk aan de plant zien wanneer de nood hoog is. Bij een gebrek aan water worden de blaadjes heel dof van kleur en hangen ze slapjes. Een uurtje na het water geven zijn ze weer frisgroen, heel gek om te zien!

Stekken: in het voorjaar en de zomer maakt deze plant uitlopers bij de vleet. Je moet enkel zo'n uitloper afknippen en laten wortelen in een glaasje water. That's it!


6. Epiphyllum




De Epiphyllum of bladcactus behoort tot een familie van wel 20 verschillende soorten. Zelf heb ik er twee: de Anguliger of Bevertail (leuke naam!) en de Guatemalense, die heel gekrulde bladeren heeft. Dit zijn vetplanten die in de zomer ook kunnen bloeien. Benieuwd of dat bij de mijne zal gebeuren!

Onderhoud: vetplanten slaan het vocht op in de bladeren, het is dus niet erg als je deze plant een tijdje "vergeet". Ik geef hem zelden of nooit water. Af en toe een klein scheutje is voldoende.

Stekken: Snij een blad een paar centimeter boven de grond af. Vervolgens snij je de plant in stukken van ongeveer vijf centimer. Zorg dat je nog weet wat de bovenkant en de onderkant is. Als je ze 'ondersteboven' plant zal er niks
gebeuren. Laat de kleine stukjes een paar dagen drogen en zet ze daarna in de grond. Regelmatig een scheutje water geven tot je nieuwe bladeren ziet verschijnen. Voor deze stekjes moet je wel geduld hebben. Het kan een aantal maanden duren vooraleer je verandering ziet! Rechts zie je de stekjes die ik gemaakt heb van een afgebroken blad.



Meer info? Check zeker de volgende twee boekentoppers:

BAEHNER, J., Het Plantenlab. Kamerplanten verzorgen, verzamelen, stylen, stekken en zaaien, Forte Groen, 2017.
VAN VLIET, I., Stek je plant. Mama Botanica's grote gids voor kleine stekjes, Het Boekenschap, 2019.

Reacties