Kringwinkelen: tips en tricks

Voor de mensen die mij goed kennen is het geen geheim meer: ik ga enorm graag naar de Kringwinkel. Ik zou zelfs van een lichte verslaving durven spreken want ik kom er minstens één keer per week. Op mijn Instagram post ik regelmatig foto's van mijn kringloopvondsten en daar komen vaak reacties op zoals: 'Leuk! Naar welke kringwinkels ga jij dan?', 'Zo'n leuke dingen vind ik nooit!' en 'Ik wil met eens mee met jou naar de kringwinkel!'. Vandaar het idee om een blog te schrijven met een aantal tips en tricks om zelf ook leuke spulletjes op de kop te tikken.

Ik heb mensen al horen zeggen dat kringwinkelen niks voor hun is. De spullen zijn vies of kapot, tweedehands kleren kopen is raar of er hangt een rare geur in de winkel? Ik ben er nochtans zeker van dat iedereen kringloopgeluk kan beleven of kan genieten van tweedehands kopen.




Vijf redenen waarom iedereen tweedehands zou moeten kopen:

  1. Je kan heel wat centjes besparen.
  2. Het is goed voor het milieu omdat er geen nieuwe spullen gemaakt moeten worden (dus ook geen grondstoffen nodig, geen extra transport, geen verpakkingen,...)
  3. Als je tweedehands koopt, draag je ook een steentje bij aan de verkleining van de afvalberg. Er worden namelijk minder spullen weggegooid.
  4. De Kringwinkel gebruikt de inkomsten van hun verkoop om mensen die geen of minder kansen krijgen op de gewone arbeidsmarkt een passende job te geven. Mooi toch?
  5. Geloof het of niet, maar het geeft enorm veel voldoening om leuke tweedehandsspullen in huis te hebben. En zoeken naar die spullen heeft een beetje weg van een schattenjacht waarvan je op voorhand niet weet wat je gaat vinden!




Tips en tricks voor de leukste kringloopvondsten:

  1. Spring eens binnen bij een kringwinkel bij jou in de buurt en kijk eens rustig rond. Als je de winkel "leert kennen" weet je al snel waar voor jou de leukste spulletjes staan.
  2. Alle voorwerpen worden per categorie of per materiaal gesorteerd: servies, glazen, plastic (Tupperware bijvoorbeeld), hout, bloempotten, speelgoed, boeken, verlichting, meubels, enzovoort.
  3. Vaak zijn er ook themahoeken ingericht om bepaalde spullen 'in the picture' te zetten. Je moet in juli niet gaan zoeken naar kersdecoratie, deze worden speciaal bewaard en op een leuke manier gepresenteerd vlak voor de kerstperiode. Andere thema's zijn: carnaval, Sinterklaas, Valentijn, moederdag, vaderdag, Halloween, ...
  4. Ben je op zoek naar kleding? De dames- en herenkleding wordt gepresenteerd per soort en per kleur. Bruine jassen bij elkaar, alle jeansbroeken bij elkaar, alle zwarte jurken bij elkaar,... De kinderkleding wordt vaak op leeftijd gesorteerd.
  5. Misschien heeft je lokale Kringwinkel wel een Facebook of Instagrampagina waar ze regelmatig leuke dingen posten en evenementen aankondigen?
  6. Ga zeker langs op speciale dagen zoals de Retrodag en Dag van de Kringwinkel. Er hangt een gezellige sfeer en er staan exta leuke spullen te koop. De data staan op de website social media van jouw Kringwinkel :)
  7. Mijn (voorlopig) laatste maar misschien wel nuttigste tip: ga vaak genoeg binnen! Hoe vaker je binnenspringt, hoe groter de kans dat je snel de nieuwe spulletjes opmerkt. En wees niet teleurgesteld als het een keertje tegenvalt ;)
Ik wens jullie veel kringloopgelukjes!

Wist je dat: er voor alle kringwinkels in Nederland een gratis app ontwikkeld is? De app heet heel toepasselijk 'Kringloop' en zoekt voor jou de dichtsbijzijnde kringwinkels of tweedehandswinkels op basis van je locatie. Héél handig!


           
De foto's zijn gemaatk in de kringwinkels van Maaseik en Heusden-Zolder.

Reacties